неділя, 13 листопада 2016 р.

Хай КНИГА буде поміж вас З досвіду роботи

Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека - 2017»
Номінація
«Читання і діти: діапазон бібліотечних ідей і можливостей»


Хай КНИГА буде поміж вас
З досвіду роботи
шкільного бібліотекаря
Доманівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2

Славітінської С.В.

Людина – це підсумок прочитаного.  
Дитина, яка свого часу не зустрілася з доброю книгою, не стане в майбутньому яскравою особистістю.
М. Слабошпицький
Закон України «Про загальну середню освіту» визначає  важливу роль  шкільної бібліотеки , яка є важливим засобом і формою втілення в життя культурно-виховної та просвітницької роботи у системі освіти. Саме вона сприяє формуванню культури читання, саморозвитку особистості дитини, підвищенню інформаційної, освітньої, пізнавальної, інтелектуальної компетентності сучасних школярів.
Протягом останнього часу спостерігається спад читацької активності та культури  учнів. Тому, одним з  головних завдань шкільного бібліотекаря  є  підвищення  інтересу школярів до читання художньої літератури та періодичних видань, зацікавлення дітей науковою та довідковою літературою, формування умінь та навичок  користуватися нею. Саме зараз, у вік комп’ютеризації і доступу до Інтернету, багато учнів мають можливість одержати знання саме через комп’ютер. Вони все рідше тягнуться до книжки.
Сучасний навчально-виховний процес спрямований на виховання учня – суб’єкта культури і власної життєтворчості. Школа, учитель, класний керівник, бібліотекар мають забезпечити духовний розвиток і саморозвиток особистості, навчити вихованців мистецтву творити себе і своє життя. Тому пропаганда читання, виховання інформаційно-бібліографічної та читацької культури, мають бути пріоритетом спільної діяльності педагогів, бібліотекаря та батьків. 

 

Шкільна бібліотека -  центр пропаганди книги
Шкільна бібліотека є центром пропаганди книги, надійним помічником педагогів у навчанні та вихованні учнів.
Основними напрямками роботи бібліотеки є:
   -довідково-бібліографічне забезпечення навчально-виховного процесу;
   - вивчення та розвиток читацьких інтересів, керівництво читанням дітей;
   - інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу;
   - популяризація літератури.
Навчити дітей-читачів користуватися книгою, фондами бібліотеки допомагає система занять з основ бібліотечно-бібліографічної грамотності.
Так   проводяться   бібліотечні   уроки   на   теми:
 «Звідки прийшла книга»
  «Правила спілкування з книгою»,
«Гігієна   читання»,
«Структура   книги»,
«Автори   книги»,
«Екскурсія до бібліотеки»,
«Періодика для дітей»,
«Як правильно   читати».
З метою інформування вчителів і учнів систематично діє книжкова виставка «На хвилинку зупинись - нові книги подивись».
Оформлена постійно-діюча книжкова поличка «Книга - освіта - знання».
 Шкільна бібліотека - це фундамент освіти і самоосвіти, скарбниця людського знання. Вона забезпечує потреби навчально-виховного процесу в усіх його ланках, надає систематичну допомогу учням в опануванні знаннями з навчальних предметів, виховує бажання розширювати обсяг знань, знайомитись із різноманітними джерелами інформації, навчає розуміти їх, користуватись ними, виховує   творчого   читача.
Для цього в бібліотеці створена картотека газетно-журнальних статей на допомогу у вивченні   різних предметів.
Оформленні тематичні папки:
 «На допомогу вивчаючим історію»,
 «Народознавство»,
«Письменники рідного краю»,
«Історія рідного краю»,
«Моя Миколаївщина»
З метою популяризації літератури з різної тематики оформлені книжкові виставки:
     «Екологія сьогодні»;
      «Моє село – частинка України»,
      «Мово рідна,живи в ріднім домі»,
      «Я люблю-Україну»,
      «Знати права — пам'ятати обов'язки»,
      «У пам’ять про скорботний 33-ій»
Особливу увагу в своїй роботі бібліотека приділяє популяризації літератури  рідного краю.
 Оформлені тематичні папки: 
 «Доманівщина — мій рідний край»,
 «Література рідного краю».
   Тематичні полички:
 «Миколаївщина — зоря на Бузі»,
«Письменники Миколаївщини».
  Бібліотекою проводиться робота по поляризації творів і увіковіченню пам'яті Т.Г. Шевченка, Л. Українки, І.Франка, М. Грушевського.   Це і бесіди бібліотекаря „Ім'я Шевченка на карті ", ранок поезії „Шевченкове слово - пісня не вмре, не загине", викладка літератури „Ти завжди в серцях людей, Тарасе!".
Постійну увагу бібліотека в своїй роботі приділяє популяризації літератури по народознавству.
Діє змінний щомісячний „Календар читача", оформлені папки:
„Без верби і калини - нема України",
„З джерела народного",
„Українські народні свята, звичаї, обряди".
 Щорічно в закладі відзначається Всеукраїнський День бібліотек. В цей день   проводиться  посвячення учнів 1 класу в читачі бібліотеки.
В закладі проходить акція «Подаруй бібліотеці книгу»
Традиційно в школі проводиться Тиждень дитячої та юнацької книги.
Колектив школи постійно  бере активну участь в огляді-конкурсі „Живи, книго!". І це невипадково, бо дирекція, вчителі, бібліотекар, учнівський комітет школи продумують, розробляють заходи по проведенню огляду-конкурсу. В бібліотеці естетично оформлені стенди по огляду-конкурсу, класи, окремі учні відзиваються подяками та грамотами за перемогу в шкільному турі акції „Живи, книго!"
В кожному класі оформлені „Куточки  бережливих".
Класоводи, класні керівники на виховних годинах проводять бесіди:
„Скільки коштують державні підручники",
„Правила поводження з книгою".
По школі розроблені єдині вимоги та критерії оцінювання стану збереження підручників, заходи, під час проведення яких будуть систематично проводиться рейди-перевірки підручників.
Отже наша шкільна бібліотека - структурний підрозділ школи, головне завдання якого сприяти інформаційному забезпеченню навчально-виховного процесу. Бібліотека забезпечує цей процес в усіх його ланках, надаючи систематичну, цілеспрямовану допомогу учням в опануванні знаннями з шкільних предметів, вивчення яких передбачає шкільна програма, виховує творчого читача.
Не може бути учень грамотним, не знаючи творів. Класична література Шевченка, Марка Вовчка, Лесі України була і є неперевершеною школою майстерності. На ній виховуються учні і стають людьми з великої літери.
 Постійна підтримка з боку  адміністрації НВК, співпраця з педагогічним колективом, з районною бібліотекою дає надію бачити майбутнє нашої шкільної бібліотеки як центру пізнавальної та науково-педагогічної інформації.
Теоретична база досвіду
Перехід освіти на новий  Державний стандарт, введення нових програм, надходження нових підручників  вимагає активного оновлення, пошуку нових технологій і знань, підвищення фахового  рівня шкільного бібліотекаря, адже йому потрібно намагатися йти попереду читача, не бути пасивним очікувачем, коли учитель чи учень прийде до бібліотеки за потрібною інформацією , а своєчасно знаходити і активно пропагувати новинки літератури.
Носієм інформації в шкільній бібліотеці є книжковий фонд художньої, науково-пізнавальної і довідкової літератури, максимальне розкриття якого, в умовах відкритого доступу, є запорукою успішного керівництва процесом читанням. Відкритий доступ до бібліотечного фонду – це один із шляхівприщеплення інтересу до книги, оскільки саме він допомагає виховати у читачів такі риси, як чесність, відповідальність, допитливість.
Відкритий доступ до книжкового фонду особливо необхідний  дітям, інтереси яких ще не сформувалися. Він дає змогу читачам детальніше познайомитись з фондом та вибрати книгу з тієї чи іншої теми.

 Технологія досвіду
Бібліотека Доманівської ЗОШ №2 - є важливою ланкою забезпечення навчально-виховного процесу у закладі, скарбницею усіх духовних багатств, осередком інформаційної роботи. Сюди йдуть за книгою та порадою, тут навчають дітей пізнавати,працювати,спілкуватися,тут надають науково-методичну допомогу педагогам. Вона є фундаментом освіти і самоосвіти, берегинею людського знання.
Бібліотека закладу працює за сучасними інноваційними технологіями, має  сучасні технічні засоби, що дозволяють одержувати різноманітну інформацію і тим самим задовольняє будь-які інформаційні запити читачів.
У результаті підключення шкільної бібліотеки до всесвітньої мережі Інтернету у дітей відкрився доступ до необмеженої кількості інформаційних джерел як традиційних (книг, газет, журналів), так і нетрадиційних для бібліотек (відео- та аудіо-матеріалів, комп’ютерних програм, баз даних).
Як координатор інформаційної культури читача постійно забезпечую дієвість бібліотечних  тематичних поличок «Бібліотекар - педагогу», «Бібліотекар – учню», «Бібліотекар – батькам».
На мою думку наявність у бібліотеці Всесвітньої мережі Інтернет –  дає можливість учням і педагогам використовувати інформаційний простір мережі Інтернет, знайомитися з матеріалами перспективного досвіду відомих педагогів, новими освітніми технологіями, користуватися електронними посібниками художньої та довідкової літератури,  Вікепедією.
У своїй роботі постійно звертаю увагу на формуванню культури читання, саморозвитку особистості дитини, підвищенню інформаційної, освітньої, пізнавальної, інтелектуальної діяльності школярів.
Книга – велике диво, створене людиною, книга – постійне джерело знань, здобутих людством протягом віків. Спілкування з книгою допомагає дитині оволодіти певною системою знань, засвоїти досвід попередніх поколінь, прилучити її до культурних надбань та цінностей українського народу, його звичаїв та традицій.
Найбільш популярними формами роботи, що сприяють розвитку інтересу дітей до книги є:
групові та індивідуальні презентації за прочитаними книжками;
популяризація книжок за допомогою тематичних виставок та оглядів літератури;
створення рекомендаційних списків літератури для різних вікових категорій;
конкурси на кращий малюнок до улюбленої книги;
роздуми про прочитану книгу (зошит відгуків про прочитану книгу);
бібліотечні уроки;
уроки презентації ;
літературні ігри , конкурси,вікторини.
Ось чому шкільний бібліотекар велику увагу приділяє пошуку цілеспрямованих новітніх технологій щодо популяризації художньої, науково-популярної літератури, які формують у школярів нагальну щоденну потребу в читанні книг, у роботі з ними.
З метою посилення ролі книги в безперервному процесі, формування учнівської молоді культури читання, виховання бережливого ставлення до книги  у закладі  традиційно проходить дитячий ранок «Посвята у читачі», тиждень дитячої та юнацької книги, свято книги, місячник Всеукраїнської акції шкільної бібліотеки, бібліотечний квест «Сторінками прочитаних книг».
Такі заходи сприяють підвищенню інтересів учнів до книги, до читання. Як правило після кожного успішного проведеного бібліотечного уроку, огляду книг, у шкільній бібліотеці створюється ціла черга учнів за цікавими книжками. Покликання кожного масового заходу – прищеплювати учням смак до художнього слова, щоб пізнати його багатство, красу, емоційну силу, неповторне звучання рідною мовою; піднести дитячу самоосвітню діяльність на висоту нашого часу – часу з потребою безперервної освіти, безперервного розвитку та максимальної віддачі.
Активність, творчість, креативність стали основою роботи учнів - старшокласників під час проведення конкурсу «Кращий логотип та гасло шкільної бібліотеки». «Я дихаю – значить існую, я читаю - значить я живу!»- ці слова стали кредом учнів - читачів.
Щорічно проходить конкурс «Найкращий читач року», серед учнів 6 -7 класів,  а також заходи з нагоди знаменних та пам’ятних дат.
Діяльність бібліотеки є невід`ємною частиною всього навчального процесу школи. Так само, як нестандартні інноваційні уроки вчителів підвищують зацікавленість учнів до предмета, розвивають творчість, навчають працювати з різними джерелами знань, так і нестандартні бібліотечні заходи дають можливість зацікавити дітей доброю книгою й іншими культурними надбаннями людства, піднести дитячу самоосвітню діяльність на висоту нашого часу – часу з потребою безперервної освіти, безперервного розвитку та максимальної віддачі.
«Без високої культури читання немає ні школи,ні справжньої розумової праці, читання - це найважливіший інструмент навчання та джерело багатого духовного життя»  - говорив відомий педагог В. Сухомлинський. Саме тому сучасний навчально-виховний процес має бути  спрямований на виховання учня – суб’єкта культури і власної життєтворчості. Школа, учитель, класний керівник мають забезпечити духовний розвиток і саморозвиток особистості, навчити вихованців мистецтву творити себе і своє життя. Велику роль у цьому процесі відіграє книга. Тому пропаганда читання, виховання інформаційно-бібліографічної та читацької культури, формування  вміння користуватися бібліотекою, її послугами, книгою, довідковим апаратом, розвиток пізнавальних інтересів – пріоритетні напрямки спільної діяльності педагогів, бібліотеки, батьків. Адже «Читання – шлях до успіху». У практиці своєї роботи застосовуємо різноманітні форми і методи індивідуальної роботи з читачами різних вікових груп.
В основі індивідуальної роботи з учнями молодших класів лежить спільна робота бібліотекаря, вчителя, батьків у пробудженні та розвитку дитини інтересу до самостійного читання, до дитячої книжки.
У практиці своєї роботи застосовуємо різноманітні форми і методи індивідуальної роботи з читачами різних вікових груп.
В основі індивідуальної роботи з учнями молодших класів лежить спільна робота бібліотекаря, вчителя, батьків у пробудженні та розвитку дитини інтересу до самостійного читання, до дитячої книжки.
Велику увагу звертаю   вивченню уподобань школярів шляхом моніторингових досліджень, анкетувань, тестів «Чи вмієш ти читати?», «Бібліотека – очима читача». Результати анкетування дають змогу зорієнтувати увагу на кожну особистість, здійснити керівництво читанням через співпрацю, надати допомогу в доборі літератури, вихованні культури читання.
 Досягаючи головної мети у роботі над проблемою «Сучасні підходи до розвитку читацьких інтересів школярів»,  пошуку нових підходів   до підвищення читацької культури учнів, а саме - використання інтерактивних та ігрових технологій,    обґрунтовуючи практичну значущість досвіду,можна зробити висновки, що  робота бібліотекаря має позитивний вплив на формування духовно багатої та морально стійкої особистості
Співпрацюю з центральною районною бібліотекою та районною бібліотекою для дітей
  



1 коментар: