вівторок, 6 грудня 2016 р.

Конкурси та вікторини для книголюбыв

Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека - 2017»
Номінація

«Читання і діти: діапазон бібліотечних ідей і можливостей»
Конкурси юних книголюбів

Мій друг – Читанка.
Конкурс юних книголюбів для учнів 4-х класів

 Мета: У вигляді конкурсно-розважальної програми підсумувати знання учнів 4-х класів, набуті в процесі вивчення підручника «Читанка».
Хід конкурсу.
Бібліотекар. Чи можете ви сказати про себе: «Я – книголюб?».
Давайте поміркуємо. (Діти висловлюють свої думки)
Згадайте свої перші улюблені книжечки, які роздивлялися, щось згадуючи, фантазуючи. Ми знайомимося з книгами ще задовго до школи і не розлучаємося з ними впродовж усього життя.
Перша книжечка, з якою ви зустрілися в школі – «Буквар», а потім ви почали читати і вивчати «Читанку». Вчителі вас навчали правильно читати: вдумливо, зосереджено, намагаючись уявити прочитане. А гарний читач розуміє прочитану книгу розумом і серцем.
В цьому році ваше спілкування з «Читанкою» закінчується, а чи гарно ви її вивчили за чотири роки, ми дізнаємося з нашої конкурсної програми. А для цього розділимо клас на дві команди, виберемо журі. (Командам будуть запропоновані запитання. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал).
Починаємо наш конкурс!
І КОНКУРС.
Запитання для першої команди
1. Назвіть автора рядків:
“...Світає, край неба палає,
соловейко в темнім гаї
сонце зустрічає”. (Т.Г.Шевченко)
2. З якої казки цей вислів?
“Ішов дід лісом, а за ним біг собачка. Та й загубив дід рукавичку. (“Рукавичка”)
3. Назвіть ім’я української письменниці, яка написала вірш «Конвалія» (Л.Українка).
4. 4. Кого з українських поетів називають «Каменярем»? (І.Франко).
Запитання для ІІ команди:
1. Назвіть автора рядків:
“Ой весела в нас зима,
веселішої нема...” (М.Рильський)
2. З якої казки цей вислів?
“Обмотався коноплями, обсмолився смолою добре, взяв булаву таку, що, може в ній пудів десять, та й пішов до змія”. (“Кирило Кожум’яка”).
3. Як називається зібрання творів Т.Г.Шевченка? (“Кобзар”)
4. Яку книгу називають Вічною книгою? (“Біблія”).
ІІ КОНКУРС.
Багато приказок та прислів’їв існує про книгу. Пропоную кожній команді за три хвилини написати на листку якнайбільше прислів’їв та приказок про книгу. (За кожну правильну відповідь – 1 бал).
ІІІ КОНКУРС (Загадки)
Запитання для І команди:
1. Наче скло прозоре, в’ється синя стрічка то біжить у море беззупинна ... (річка).
2. Завжди мовчить, а розуму навчить. (Книга).
3. Як не бий, він не заплаче,
Тільки сам завзято скаче. (М’яч).
4. Біла білка плиг та плиг
По чорному полі...
Ми без неї не змогли б вчитися у школі. (Крейда)
Запитання для ІІ команди:
1. Стоїть старий дуб, на ньому 12 гілляк, на кожній гілляці по
4 гнізда, а в кожному гнізді по семеро яєць. (Рік, місяці, тижні, дні).
2. Голуба хустина, жовтий клубок по хустині качається, людям усміхається. (Небо, сонце).
3. Кожен скільки хоче бере, а іншим все залишається. (Книга).
4. Що сходить без насіння? (Знання).
IV КОНКУРС. Мій улюблений казковий герой.
Кожна команда, порадившись, вибирає свого улюбленого книжкового героя і розповідає про нього так, щоб інші слухачі зацікавилися.
(Журі оцінює розповідь. Максимальний бал – 5)
V КОНКУРС.  Літературна вікторина.
(Відповідає команда, учасники якої першою піднімуть руки. За
правильну відповідь – 1 бал).
1. Кого з українських поетів називають «Каменярем»? (І.Франко).
2. Кого вихваляла Зозуля у байці Л.Глібова? (Півня).
3. Назвіть ім’я хлопчика, який виріс у вовчій зграї. (Мауглі).
4. Яку річ подарував Вінні Пух на день народження сірому ослику Іа? (Горнятко).
5. Як звуть ледачих мишенят у казці «Колосок»? (Круть і Верть).
6. Які казкові герої впряглися у візок, але не змогли зрушити його з місця? (Лебідь, Рак та Щука)
7. Хто написав казку «Лисичка – кума»? (І.Франко).
8. Який авторський псевдонім матері Лесі Українки? (Олена Пчілка).
9. Яка казка навіки уславила ім’я російського письменника Петра Єршова? (Горбоконик).
VI КОНКУРС.  Капітанський.
У нас є два капітани. Кожному з них пропонується уривок з відомого літературного твору. Потрібно назвати, що це за твір і хто його написав. (За вірно відгадану назву – 1бал, автора – 1бал).
1. “... Коли карета під’їхала до косарів, король, звичайно, спитав, чиї це луки вони косять.
- Це луки маркіза Карабаса, - відповіли косарі в один
голос, бо кіт їх дуже налякав їх своїми погрозами”. (Шарль Перро, “Кіт у чоботях”)
2. “... Малюк підійшов до вікна і став дивитися надвір. Раптом він почув якесь легеньке дзижчання. Воно дедалі дужчало, і несподівано повз вікно повільно пролетів маленький товстий чоловічок...” (Астрід Ліндгрен, “Про Карлсона, який живе на даху”).
VII КОНКУРС. Поетичний.
Перед вами виставлені по одному екземпляру “Читанок” з 2-го по 4-й клас. Потрібно пригадати один з віршів, який найбільше вам запам’ятався і продекламувати його напам’ять. Для підготовки дається 7 хвилин. (Кожний вірш, розказаний напам’ять, оцінюється по 5-ти бальній системі).
Журі підбиває підсумки конкурсу. Переможці нагороджуються грамотами.


Бібліографічний калейдоскоп
Інтелектуальна гра-вікторина для учнів 5 класу

Мета: закріпити знання учнів про бібліотеку, книгу; сприяти розвитку допитливості, інтересу до книжок, до пошуку відповідей на запитання; прищеплювати дітям любов до книги, вміння вдумливо читати і розуміти прочитане; розвивати пам’ять та вміння логічно мислити; формувати читацькі смаки;
Обладнання: книжкова виставка «Книги, що допомагають у житті»;; електронна презентація.
Хід заходу.
Бібліотекар. Добрий день дорогі друзі! Сьогодні ми знову будемо говорити про книгу і бібліотеку. Всі прекрасно розуміють, що життя без книги неможливе. Навіть у наш час, коли комп’ютери заполонили увесь світ, люди знову і знову повертаються до книги.
Сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді вікторини, в ході якої згадаємо все, що знаємо про книгу, бібліотеку.
(Група учнів ділиться на дві команди: «Читайлики» і «Всезнайки»).
Привітання команди «Читайлики»
Ми дорослі, не малята,
Ми - Читайлики завзяті.
Дружим з книгою завжди
І не знаємо біди!
Привітання команди «Всезнайки»
Ми - Всезнайки, ми такі,
Зі знаннями ми на «Ти».
Різні книжечки читаєм,
Все ми вмієм, все ми знаєм!
Бібліотекар. У кожного з вас удома є бібліотека, у кого більша, у кого менша, але є. Ці книжки вам купували, дарували батьки, деякі ви купували самі. А як правильно вибрати книгу? Та це не так і важко. Вибрати книгу нам допоможе… книга, вона сама про себе все «розповість».
Перший конкурс має назву «Книжкове лото» (У «чарівному» мішечку знаходяться кульки з номерами. Кожен гравець команди по черзі виймає кульку з номером. Кожному номеру відповідає питання, на яке гравець повинен дати відповідь. Кожна правильна відповідь – 1 бал).
Питання для першої команди
1. Що таке книга? (- неперіодичне видання, в якому рукописні або друковані аркуші зброшуровані в одне ціле, тобто у книжковий блок).
2. Назвіть елементи книги (обкладинка, титульна сторінка, анотація, передмова, книжковий блок, післямова, зміст).
3. Що таке анотація? (коротка характеристика змісту книги).
4. Для чого у книзі потрібний зміст? (для швидкого знаходження потрібної інформації).
5. Обкладинка – це (покриття книжки з паперу, клейонки, картону, яку захищає книжковий блок).
Питання для другої команди
1. Чим відрізняється книга від брошури? (- видання є книгою, якщо у ньому 48 і більше сторінок).
2. Яка інформація розміщена на титульній сторінці книги? (автор, назва, рік і місце видання).
3. Де подається анотація? (найчастіше на першій чи на останній сторінці книги).
4. Малюнки, які розміщені у книзі називаються... (ілюстраціями).
5. Яку роль відіграють у книжці ілюстрації (пояснюють, відтворюють зміст тексту).
Бібліотекар. У світі дуже багато книжок, проте прочитати всі неможливо, та це й не потрібно, бо не кожна книжка варта нашої уваги. Тому людина обирає сама, що їй читати. Існує вираз «Скажи мені, з ким ти дружиш, і я скажу тобі хто ти». Його можна перефразувати «Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу тобі, хто ти».
Я знаю, що ви всі любите читати. А чи уважні ви читачі зараз ми дізнаємось із наступного конкурсу.
Другий конкурс. «Казки й казкарі» (кожна правильна відповідь - 1б., максимальна кількість – 5 б.)
Завдання для першої команди. Уявіть собі, що до вашого класу на свято завітали уславлені казкарі. Разом з ними прийшли казкові герої. Встановіть, хто з ким прийшов.
Шарль Перро, Алан Мілн, Астрід Ліндгрен, Ганс Крістіан Андерсен (Червона Шапочка, Кіт у чоботях, Вінні-Пух, П’ятачок, Русалонька, Гидке каченя, Карлсон, Малюк)
Завдання для другої команди. Хто з казкарів у який літак сяде, щоб повернутися додому?
Шарль Перро, Алан Мілн, Астрід Ліндгрен, Ганс Крістіан Андерсен (Франція, Велика Британія, Швеція, Данія)
Пісня «Книги ти читай завжди» (на мотив пісні «Треба мріяти завжди»)
Хай на вулиці мороз чи дощі,
Треба, щоб тепло було у душі.
Радо у бібліотеку зайди –
Там улюблені книжки,
 Ось такі книжки!
Приспів:
Книги ти читай завжди –
В час удачі, в час біди.
Книги ти читай завжди,
Книги ти читай завжди!
Книги ти читай завжди -
І відступлять холоди.
Оживуть герої всі,
Книги ти читай завжди!
Хоч невдачі є у нас на путі,
Але книга нас не зрадить в житті.
Лиш надію золоту не втрачай –
Книгу мудру прочитай,
 Книжку прочитай!
Наша подорож по книжкових сторінках триває, наступний, третій конкурс, називається «Літературознавчий». Питання у вигляді тестів. Кожне питання має чотири варіанти відповідей. Одна з яких є правильною.
Завдання для першої команди.
1. Назвіть героїню казки Г.К.Андерсена, яка на балу загубила черевичок. (Попелюшка, Русалонька, Герда, Дюймовочка).
2. Назвіть учену істоту із поеми О.Пушкіна «Руслан і Людмила». (Кіт учений, Вовк розумний, Кощій грамотій, Чаклун хитромудрий)
3. Що жителі джунглів називали Червоною квіткою у казці Р.Кіплінга «Мауглі». (Вогонь, сонце, червоне сарі, троянда).
4. Хто написав казку «Дванадцять місяців» (Самуїл Маршак, Олександр Пушкін, Іван Франко, Брати Грімм).
5. «Транспортний засіб» Баби Яги (ступа й мітла, казан і копистка, відро і швабра, миска й віник)
Завдання для другої команди.
1. Якого лісового мешканця розфарбував Іван Франко? (Зайця, вовка, ведмедя, лиса)
2. Назвіть царя, який чахне над златом із поеми О.Пушкіна «Руслан і Людмила». (Цар Горох, цар Кощій, цар Салтан, цар Плаксій)
3. Персонаж казки Шарля Перро, який не був людиною, але ходив узутий (собака в кедах, вовк у валянках, лис у сандалях, кіт у чоботях)
4. Яка казка не належить Гансу Крістіану Андерсену? (Гидке каченя, Дюймовочка, Русалонька, Червона Шапочка)
5. Як називала Мауглі матір Вовчиця? (Мауглі-Жабеня, Мауглі-Вовченя, Мауглі-Дитинча, Мауглі-Кошеня).
Бібліотекар. Діти, як видумаєте, де найкраще зберігаються книги? Звичайно у бібліотеці, тому наступний четвертий конкурс, називається «Бібліотека».
Питання для першої команди
1. В школі ти школяр, школярка, а в бібліотеці? (читач, читачка)
2. З чого починається книга? (З обкладинки)
3. Вчитель викладає в школі, а в бібліотеці працює... (бібліотекар).
4. У якому порядку розмішені книги на стелажах у бібліотеці? (У алфавітному)
5. Як називається картка, яку використовують для обліку читачів і літератури, що їм видається? (Формуляр).
Питання для другої команди
1. Як називають у бібліотеці забудькуватих читачів? (Боржники)
2. Де починається життя книги? (У лісі)
3. На чому у бібліотеці розставлені книжки? (На стелажах)
4. 4.Як називається місце у бібліотеці, де можна почитати книгу? (Читальний зал).
5. На який термін видається бібліотечна книга? (10-14 днів)

Бібліотекар. Кожен народ має свою літературу, свою рідну мову. Ви є читачами шкільної бібліотеки. Я помітила, що більшість книжок, які ви берете для читання – українською мовою. І це дуже добре, адже для нас – це українська мова – мова наших предків, мова кохання, музики, мова єднання. Наступний, п’ятий конкурс перевірить ваші знання української мови - «Юний складач»   п о в а ж а й т е к н и г у
Завдання учасників – скласти з букв речення найбільшу кількість нових слів. Перемагає той, хто складе більше слів (ваги, вагон, вуж, кава, кавун, кажан, актив, авто, анкета, вапно, канат, кат, кит, наука, нива, нота, окупант, павук, пава, пайок, пан…)
Підраховується кількість балів, визначається, яка команда  набрала більше.
Пісня читачів (на мотив «Бременські музики»)
Ми нічого кращого не знаєм,
Ніж читать казки й оповідання.
Нам нічого не несе тривогу -
Книгу ми завжди берем в дорогу. (2 р)
Книгу знайдеш ти завжди і всюди,
Книга заважати нам не буде.
Оминуть нас будь-які проблеми,
Якщо книга буде у портфелі. (2 р)
Книгу ми ніколи не забудем,
Світло й радість книга дарить людям!
Не страшні нам невідомі далі -
Книга нагородить нас знаннями. (2 р)
Наша гра добігає кінця і я запрошую вас взяти участь у останньому, шостому, конкурсі «Чарівна скринька». (Команда, яка набрала більшу кількість балів має право першою вибрати скриньку)
У скриньці захований предмет, який потрібно упізнати за допомогою п’яти підказок (оцінюється відповідь: вгадали після першої підказки – 5 б., після другої – 4 б. і т.д.)
Запитання для першої команди (У скриньці – КНИГА)
1. Для того, щоб виготовити цю річ, потрібно: лопата, сокира, ручка, комп’ютер, фарби, папір. (5 б.)
2. Колись ця річ була каменем, глиною, травою, вівцею. (4 б.)
3. Те, що лежить у скриньці має дуже багато спільного з деревом.(3б.)
4. Дехто каже, що не любить спілкуватися з цією річчю, але все одно кожен день звертається до неї.(2 б.)
5. Мовчить, а сто дурнів навчить. (1 б.)
Запитання для другої команди (У скриньці - НЕТБУК)
1. Предмет, що лежить у скриньці можна вважати, так як і книгу, одним із чудес світу, створених людським розумом. Навіть у його назві є слово - книга (5 б.)
2. Цей предмет так щільно увійшов у життя людей, що дехто навіть не уявляє свого життя без нього. (4 б.)
3. Ним можна користуватися лише 1,5-2 години на добу. Іноді, батьки карають вас, не дозволяючи користуватися ним зовсім. (3 б.)
4. Ця річ декому заміняє книги, телевізор, театр і, навіть, ігри на свіжому повітрі. (2 б.)
5. Те, що знаходиться у скриньці, допомагає у навчанні, дає можливість спілкуватися з друзями по всьому світу у режимі on-line. (1 б.)
Бібліотекар. Ось і закінчився наш урок-вікторина. Давайте подивимось на результати змагання. (Підбиваються підсумки, агороджуються переможці).
 Діти! Ми ще не раз зустрінемось із вами, але я хочу ще раз повторити – дружіть з книгою, читайте книги! Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали хоча б однієї сторінки з нової книги.


Твій друг – книга
Урок-вікторина для учнів 6 класу

Мета: прищеплювати дітям любов до книги, уміння вдумливо читати і розуміти прочитане; розвивати пам’ять та логічне мислення.
Хід заняття
Бібліотекар: Є вираз: ”Скажи мені, з ким ти дружиш, і я скажу тобі, хто ти.” З таким же правом можна сказати: “Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу тобі, хто ти”.
Людина, яка любить і вміє читати, - щаслива людина, адже біля неї завжди багато розумних, добрих і вірних друзів. Друзі ці – книги.
Книги зустрічають нас у ранньому дитинстві і ведуть нас усе життя. Вони змушують нас працювати, постійно вдосконалюватись, щоб ми могли стати справжніми людьми – розумними й добрими.
Величезний світ – принадний і розмаїтий – зазирає до нас у кімнату зі сторінок улюблених книг.
Сьогодні ми з вами проведемо не звичайне заняття, а урок- вікторину, з якої дізнаємося, чи гарно ви умієте читати і запам’ятовувати прочитане. Для цього ми поділимо клас на три команди і дамо всім командам назви. Оберемо журі.
 Увага! Розпочинаємо конкурс.
Перший конкурс (Загадки)- 1б
Запитання для першої команди
1. А відгатайте-но: що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина, щоб я було красиве і дзвінке,
бо носить все життя мене людина. / Ім’я /
2. З однієї ми родини від Андрія до Ярини. Як по одному, самі, ми буваємо німі, хоч і маєм різні назви, добре знаєте всіх нас ви.
Певним станемо рядком – заговоримо ладком.
Ми писемності основа. А без нас ніхто ні слова! /Літери абетки/
3. У нім три – літери, та ба – іде на ньому молотьба.
А прочитай з кінця – і вмить почне тобі мишей ловить. /Тік і кіт /
Запитання для другої команди
1. Він після речення, цитати вмостився, схожий на гачок. Всіх нас примушує питати, а сам ні пари з вуст – мовчок. /Знак питання/
2. Завжди можу стати в пригоді, моїх вам порад не злічить. І кажуть про мене в народі: “Мовчить, а сто дурнів навчить”. /Книга/
3. Коли твір якийсь готую, різні речення пишу, щось, буває, я цитую, мову вводячи чужу. Але, любий мій читачу, як для вас її позначу? Тут уже не допоможуть ані коми, ні крапки, у пригоді стати можуть – здогадались ви? /Лапки/
Запитання для третьої команди
1. Кругла куля непроста, голуба, велика: без будинків там міста, без води там ріки; без людей і без землі і шляхи і гори, і моря, і взагалі всі земні простори /Глобус/
2. Як станеш на просторі ти, скажи, що це за диво: і видно край, але дійти до нього неможливо. /Обрій/
3. В землю закидалося, під сонцем гойдалося, в печі гартувалося, запашним виймалося, нам з вами дісталося. /Хліб/
Другий конкурс ( З якого твору уривок?) - 2б
Запитання для першої команди
1. У степу, в траві пахучій,
Коник, вдатний молодець, -
І веселий, і співучий,
І проворний стрибунець… / Глібов. “Коник-стрибунець” /
2. Жил старик со своею старухой
У самого Синего моря…
Они жили в ветхой землянке
Ровно тридцать лет и три года… /Пушкин. «Сказка о рыбаке и рыбке»/
3. Молюся Богу… і не знаю,
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було? /Шевченко. ”Мені тринадцятий минало”/
Запитання для другої команди
1. Колись-то Лебідь, Рак та Щука
Приставить хуру узялись.
От троє разом запряглись... /Глібов. ”Лебідь, Рак та Щука”/
2. Свет мой, зеркальце, скажи,
Да всю правду доложи:
«Я ль на свете всех милее, всех румяней и белее?…»  /Пушкин. «Сказка о мертвой царевне и семи богатырях»/ -
3. ”Вибачай, любонько, - каже, випорожнивши глечика, - чим хата багата, тим і рада, а більше на цей раз нічого немає...” /І.Франко,”Лисичка та журавель”/
Запитання для третьої команди
1. Улітку, саме серед дня,
Пустуючи, дурне ягня
Само забилося до річки –
Напитися водички… /Глібов. “Вовк та ягня /
2. «Три девицы под окном пряли поздно вечерком...
«Кабы я была царица, - третья молвила девица,
- я б для батюшки-царя родила богатыря». /Пушкин «Сказка о царе Салтане»./
3. “Не впізнає він себе та й годі. Якийсь дивний і страшний звір, синій-синій, з препоганим запахом, покритим не то лускою, не то їжовими колючками, а хвіст у нього – не хвіст, а щось таке величезне і важке, мов довбня” /І.Франко “Фарбований лис”/ - 2б
Третій конкурс (Що ми знаємо про книгу?) - 1б
Завдання для першої команди
1. В школі ти школяр, школярка, а хто ти в бібліотеці?
(Читач, читачка)
2. Як називають забудькуватих читачів? (Боржник)
3. З чого починається книга? (З обкладинки)
Завдання для другої команди
1. Де починається життя книги? (В лісі)
2. Що допомагає швидко знайти в книжці потрібний вірш,
оповідання, казку? (Зміст)
3. Як називається переписана від руки книга? (Рукопис)
Завдання для третьої команди
1. На чому у бібліотеці розставлені книжки? (На стелажах)
2. Чого боїться книга? (Дощу, снігу, брудних рук)
3. Куди приносить письменник рукописи? (У видавництво)
Бібліотекар. Зараз наше шановне журі підрахує набрані вами бали і визначить переможця. Поки журі працює, ми з вами поговоримо:
- які ж книги любите читати ви?
- чи є у вас улюблений книжковий герой?
- чи вдумливо ви читаєте і чи зможете переказати
прочитане своєму товаришеві?
- чим для вас є книга?
(Діти висловлюють свої думки).
Бібліотекар. Ось і підійшов до кінця наш бібліотечний урок-вікторина. Я думаю, що вам було цікаво на ньому. Що нового ви для себе відкрили, чим зацікавились? (Діти відповідають)
Читайте, читайте й читайте!
Привчайтесь читати повільно, все вбираючи в себе, обдумуючи, уявляючи себе самого в гущі тих подій і обставин, що ними сповнена книга, стаючи немовби безпосередньо їхнім свідком і навіть учасником. Лише тоді перед вами відкриється створений письменником великий чарівний світ.
Вчіться у героїв книжок любити свою рідну землю – її лани й ліси, її міста і села, небо і річки, її мову і мистецтво.
Читайте! Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали хоча б однієї сторінки з нової книги.
Моя країна – незалежна Україна!
Вікторина для учнів 6 класу

Мета. Прищепити учням почуття патріотизму, любові до своєї Батьківщини, гордості за рідну землю.
Обладнання. Електронні вікторини «Знай, вивчай свій рідний край», «Гордість України»; віртуальний книжковий огляд «Моя країна – незалежна Україна»; виставка довідкової літератури, підручників; музичне оформлення; вислів: «Ми любимо всі свою рідну країну й звемо її гордо – моя Україна!»; виставка дитячих малюнків; книжкові закладинки.
Бібліотекар. Діти, ви – творці майбутнього України, яке починається вже сьогодні. Тому думайте про те, яку сторінку ви самі впишете у велику історію країни. А для цього ще треба дуже багато вчитися, здобувати освіту.
А закріпити набуті знання з історії, мови, літератури допоможе вікторина «Моя країна – незалежна Україна». Для цього ми створимо дві команди з учнів 6-х класів (“А” і “Б”)
 Прошу команди зайняти свої місця за ігровими столами.
Бібліотекар. Жити в Україні – це означає знати її історію, пам’ятати своїх героїчних предків, які здобували незалежність нашої держави. Недарма в народі існує мудрий вислів: «Людина, яка не знає історії своєї Батьківщини, не має майбутнього».
І конкурс. Історичний
Питання для І команди
1. Яке місто називали матір’ю міст руських? (Київ).
2. Коли ми святкуємо День незалежності? (24 серпня).
3. Назвіть імена трьох братів, засновників міста Київ (Кий, Щек, Хорив).
4. Назвіть головну річку України (Дніпро).
5. Назвіть національні символи України (Герб, Прапор, Гімн).
Питання для ІІ команди
1. У якому році була прийнята Конституція України? (28 червня1996 р.)
2. Що означає слово «козак»? (Вільний чоловік).
3. Назвіть ім’я першого президента незалежної України (Леонід Кравчук).
4. Назвіть найвидатнішого гетьмана України (Богдан Хмельницький).
5. Назвіть перші рядки Гімну України («Ще не вмерла України і слава, і воля»).
Пісня «Без верби і калини», сл. С.Талиманчук, муз. В.Колісніченка
Бібліотекар. Яке різноманіття художніх творів оточує нас. Це казки і оповідання, вірші та байки. Вони добрі і повчальні, знайомлять нас зі своїми героями та вчать, як жити у гармонії з природою та любити свій рідний край.
ІІ конкурс. Літературний
Питання для І команди
1. До якого календарного циклу відноситься пісня: «Щедрик, щедрик, щедрівочка, Прилетіла ластівочка…» (Зимового).
2. Хто автор вірша:
«Тече вода в синє море, та не витікає;
Шука козак свою долю, а долі немає» (Т.Шевченко).
3. Володимир Винниченко про свого літературного героя сказав так: «Наче біс який сидів у хлопцеві!.. Спокій був його ворогом…». Назвіть його. (Федько-халамидник).
4. Назвіть справжнє ім’я Лесі Українки (Лариса Петрівна Косач).
5. Народився на Миколаївщині, автор повісті «Сіроманець» (Микола вінграновський).
Питання для ІІ команди
1. У творі якого сучасного українського письменника розповідається про Карафольку, Яву, Контрибуцію, Гаменготепа, тореадорів? (Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки»).
2. Яку річку Олександр Довженко назвав «зачарованою»? (Десну).
3. Які твори писали Григорій Сковорода, Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, Леонід Глібов? (Байки).
4. Назвіть ім’я українського гумориста і сатирика, якому належать ці рядки:
«В темну нічку-петрівочку сон мені приснився,
Що славетний Тарас Бульба в Києві з’явився.
Іде козак Хрещатиком, іде бадьориться.
Яка ж тепер, - каже, - гарна та пишна столиця!»          (П.Глазовий).
5. Як звали батька Тараса Шевченка? (Григорій).
Бібліотекар. У кожного народу, кожної країни є свої звичаї та традиції. Є вони і в українців. Їх треба знати і поважати, адже це наша історія, наша самобутня душа і культурна спадщина.
ІІІ конкурс. Традиції та звичаї
Питання для І команди
1. Який м’ясний продукт називають українським «наркотиком»? (Сало).
2. Варені вироби з тіста, можуть бути начинені капустою, вишнями, картоплею, вишкварками (Вареники).
3. Традиційна українська перша страва, а її поїдання супроводжується справжнім культом (Борщ).
4. Який глиняний посуд одягали на голову чоловіка-українця, щоб стрижка була рівною і красивою? (Макітра).
5. Назвіть дерева-символи України (Дуб, тополя, верба).
Питання для ІІ команди
1. Який виріб із борошна українці вважають найбільшою святинею? (Хліб).
2. Яку рибу козаки носили на голові? (Оселедець).
3. Який кущ українці вважають своїм символом? (Калина).
4. Національна барва українців (Жовто-блакитна).
5. Як називається мистецтво розмальовувати яйця? (Писанкарство).

Бібліотекар. Кожен народ має свою літературу, свою рідну мову. Для нас – це українська мова - мова наших предків, мова кохання, музики, мова єднання.
IV конкурс. Знавці української мови
Перед вами кросворд. Завдання для нього дані російською мовою, а ви повинні перекласти їх та записати українською.
(Поки учні працюють над завданням, виконується пісня Н.Бучинської «Мова єднання»)

ІІ тема. «Гордість України»
1. Перший космонавт незалежної України (A. Георгій Береговий; B. Леонід Каденюк; C. Сергій Корольов; D. Юрій Гагарін)
2. Ім’я українського футболіста, який має таке ж прізвище, що й великий поет, автор «Кобзаря». (A. Богдан; B. Степан; C. Андрій; D. Василь )
3. Танцювальний проект, що не має аналогів у світі, у якому приймає участь велика кількість учасників-танцюристів (A. Брейк-данс; B. Майдан’s; C. Танцюють всі; D. Танці з зірками)
4. Брати-велетні, «сталеві кулаки» яких прославили Україну на весь світ (A. Брати Борисенко; B. Брати Акробати; C. Брати Кличко; D. Брати Пономаренко)
Підбиваються підсумки вікторини, нагороджується команда-переможець, учасникам вікторини на згадку бібліотекар роздає книжкові закладинки.
Бібліотекар. Наша зустріч добігає кінця. Сьогодні ми здійснили уявну подорож по рідній Україні. Згадали її славне історичне минуле, поринули у світ літературних героїв, милувалися народними звичаями та традиціями, вслуховувалися у співучу мову і мелодійну пісню.
Діти, у спадок вам дісталися безцінні духовні скарби. І ваш обов’язок зберегти їх і примножити, щоб донести крізь час і простір до майбутніх поколінь. А допоможуть вам у цьому книги, які є у шкільній бібліотеці.
(Віртуальний книжковий огляд «Моя країна – незалежна Україна»)
Пам’ятайте, майбутнє України у ваших руках і тільки від вас залежить, яким воно буде!



Книга - джерело знань

Мета. Виховувати інтерес до світової літератури, бережливе ставлення до книги.
Обладнання. Книги; вислови видатних людей та фольклор про книгу; новинки дитячої літератури.
    Лине пісня про школу («Наша школьная страна»].
    Вступне слово бібліотекаря. Книга — одне з найбільших див, створених людиною. З книги ми дізнаємося про минуле та день сьогоднішній, вона веде нас у захоплюючу подорож по країні Знань: розповідає про те, як вирощують хліб і зводять будинки, варять сталь приборкують ріки, створюють машини та літають у космос... « Як не можливо жити без повітря, води та хліба, так не можливо жити без книги. Недарма і прислів'я є: «Хліб годує тіло, а книга — розум».
    Мотивація навчально-виховної діяльності.
   Сьогодні ми більше дізнаємося про і книгу, поговоримо про правила поводження з нею, визначимо кращих читачів школи. Спробуємо розв’язати проблему: чи така вже потрібна сьогодні книга, коли є телебачення?
     Будемо працювати за планом. (Учні ознайомлюються з ним заздалегідь. За день до свята він вивішується на дошці оголошень).
1. Усна народна творчість та видатні люди про книгу.
2. Історія появи книги.
3. З книг про книги.
4. Збереження книг.
5. Друкування книг — справа складна.
6. Що читати? Що читаємо ми?
7. Кіно та книга.
8. Книги дякують, книги плачуть.
9. Вікторина.

   1. Великий учитель В О. Сухомлинський підкреслював: «Як музика не може прожити дня, щоб не взяти до рук музичного інструмента, не творити і не діставати від цього насолоди — так людина не може обійтися без книги.
    І. Я. Франко про книгу сказав так:
«Книги - морська глибина.
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли-виносить».
— Як розумієте ви ці слова? Про які перли йде мова? Чи завжди читання — труд?
— Які прислів'я, приказки, загадки, вислови видатних людей про книгу зібрали ви?
(Кілька учнів зачитують напам'ять, перед святом у скриньку мають можливість опустити вислови всі бажаючі)

2. Здавна наші предки любили і шанували книгу. Так, щоб книга довше зберігалася, титульна сторінка її часто була зі шкіри або прикрашена коштовним камінням, перлинами. Перша літера, як правило, писалася великою червоною, прикрашалася квітами, зображенням голів дивовижних звірів (звідси й вислів «писать с красной строки»).
Звісно, що книга така могла коштувати стільки, скільки, наприклад, корова.
І перш ніж стати книгою у сучасному вигляді, вона пройшла складний, довгий шлях.
Народилася книга давно. А її хрещенй батько — Іван Федоров. Перша друкована книга з'явилася у Москві у 1564 році [«Апостол»]. І понад 10 років працював Федоров над створенням друкарні, цілий рік_друкував свою першу книгугу.
У Москві працювати Федоров не міг — книгодрукування було там припинене, бо духовенство боялося росту свідомості людей через книги. Тому Федоров поїхав до Львова і заснував там свою друкарню.
Перша друкована книга в Україні була завершена у 1574 році, називалася «Львівський апостол».
Тривалий час Федоров жив на Волині, однак знову повернувся до Львова, де і помер.
У Львові біля ратуші височить пам'ятник І. Федорову ( демонструється фотознімок).
    З основами друку в Європі були знайомі ще в XIII столітті. Однак до XVI ст. найпоширенішими були літописи — своєрідні книги, «щоденники», де нотувалися щорічні події (літо —рік)
   Писали їх літописці (найвідоміший — Нестор]_ на бересті — корі звичайної берези. Справа була нелегкою — літописець часто стояв на колінах і старанно виводив літери. Літописи зберігаються дуже довго — століття.
У різних країнах використовували і різний матеріал для запису. Так, у Єгипті використовували папірус — рослину, що вживалася в їжу, і для виготовлення соку, і для пошиття взуття. Книга з папірусу - це довга стрічка, що накручувалася на палицю.
    Кращим матеріалом , ніж папірус, була вироблена шкіра телят і ягнят. Це був тонкий і міцний матеріал — пергамент. До нас дійшло написане на пергаменті «Остромирово євангеліє».
Чим тільки не писали люди! І гострим каменем, і кісточками, і металом, і глиною, і кукурудзяними стеблами, і гусячими перами, а пізніше — різними ручками.
   3. Своєрідні книги — це і малюнки давніх предків на стінах печер. Так на стінах храму у Фівах вирізьблений найдавніший літопис. Стіни храму є своєрідною книгою, найбільшою у світі за своїми розмірами - кам’яні сторінки її досягають 40 метрів у ширину. 
   Найбільше видання у світі - це багатотомна збірка "Акти і публікації Британського парламенту 1800— 1900 років. Усі томи збірки важать разом 31 тону. Для того, щоб прочитати їх, потрібно понад 6 років. На оправу видання пішла шкіра 34 тисяч кіз. Так, як бачимо, шкіра тварин послужила людям і в кінці 19 століття.
Музична пауза .
— Практично у всіх країнах світу, розвинена поліграфія, видаються великими чи малими тиражами книги. Це і книги-гіганти — атласи, словники, довідники, енциклопедії, і книги-малютки (демонструю).
   Найбільша у світі книга знаходиться у Державній бібліотеці в Німеччині (Берлін). За книгою рекордів Гіннеса - це гігантський атлас вагою 120 кг. Виданий він у 1661 році_і має розмір 170 x110 см.
Абсолютний рекорд по мікровиданнях належить також німецьким майстрам. Вони створили книжку форматом трохи більшим ніж 2 мм.
Перлиною слов’янської поліграфії вважають байки Крилова, надруковані 130 років тому.Ця книга трохи більша за звичайну марку.
— Як ви думаєте, яка книга практичніша?
(Міні-видання дозволяють зекономити гори паперу. За думкою спеціалістів, кожен тираж звичайної книги — це декілька гектарів хорошого лісу)
4. А чи знаєте ви, де зберігаються_ книги? (Бібліотеки, книгосховища).
Найменша бібліотека в світі в індійському місті Амрістарі. В ній зберігається ... одна книга. Найбільша в світі бібліотека — в Москві. В ній нараховується понад 36 млн. книг, написаних на 247 мовах народів світу. Персидський вчений візир Сахиб (жив у середині X століття) дуже любив книги. Він мав бібліотеку, що нараховувала 117 тисяч книг. Більшу частину життя візир проводив у сідлі, разом з собою в походи брав бібліотеку. На перевозці книг було зайнято 400 верблюдів. Цей караван був свого роду каталогом. Верблюди завжди йшли у певному порядку... потрібну Сахибу книгу знаходили швидко.
   Одна з найбільших дитячих бібліотек сьогодення — бібліотека-музей імені А.П. Гайдара, що знаходиться недалеко від Канева.
  5. Який шлях проходить книга, перш ніж потрапити до рук читача? Люди яких професій беруть участь у створенні книги?
 Вченні, письменники працюють над змістом книги, у видавництвах редактори, художники готують їх до набору, в друкарнях на спеціальних машинах виготовляються сторінки майбутньої книги. Потім їх зшивають, переплітають, відправляють до магазинів та бібліотек.
  6. Ми маємо можливість користуватися всіма тими духовними багатствами, що створили письменники та вчені — читати. А хороша книга — щирий друг, порадник, вона розвиває розум, формує_душу.
Однак, що читати?
У цілому в світі стільки публікацій, що людина має можливість прочитати лише одну мільйонну частину! Тому не кількість, а якість — ось що головне, коли йдеться про художню літературу.
Треба вміти вибирати, і тут на допомогу приходять вчителі та бібліотекарі.
— Які книги найкращі? Ті, що видаються в світі найчастіше. Багато з них увійшли до шкільної програми курсу всесвітньої літератури.
Цікаві дані (книга «Індекс перекладів», вид. ЮНЕСКО). За останні десятиріччя перше місце займають переклади У. Діснея. Так, за 1 рік його твори перекладалися на мови світу _ 284 рази. Популярна перекладна дитяча література з своїм лідером Жюль Берном — 205 разів. Далі — брати Грімм — 161 і Г.Х. Андерсен-149.
Часто перекладають і детективи: Агату Крісті — 262 рази, Конан Дойля — 205, Ж. Сіменона - 87. Говорячи про велику літературу, перші місця за перекладом посідають В. Шекспір — 123 рази, Л. Толстой — 98, Ч. Діккенс — 78, О. Бальзак, Е. Хемінгуей — 64 рази.
А що читаємо ми? (Огляд читацьких формулярів проводить бібліотекар).
Найактивніші читачі отримують призи «Кращому читачеві» — книги.
Приз визначається і за кращий читацький щоденник.
 Усміхніться (гуморески, усмішки про школу, поведінку на уроках, відношення до навчання...).
Чому запізнився?
Учитель до учня:
— Скажи-но, Миколко,
Чому це ти знов
Запізнився до школи?
— Самі ж ви казали, -
Промимрив Микола,
— Що вчитись не пізно ніколи...
Це вже друге запитання...
   Учитель сказав учням, що ставитиме запитання. Хто відповість на перше запитання, на друге запитання відповідати не буде.
— Перше запитання: скільки волосин у пуделя?
Один учень підняв руку і сказав:
— Двадцять сім тисяч чотириста дев'яносто сім.
— Звідки ти це знаєш?
— Це вже друге запитання, на яке я відповідати не повинен.
   Кілька учнів зачитують підібрані за допомогою вчителя невеличкі уривки з улюблених книг, читають напам'ять улюблені вірші. Робимо порівняння прочитаних уривків з епізодами художніх фільмів, створених за творами Ж. Берна, Д. Дефо, М. Твена, В. Гюго, Р. Распе).
 Висновок. Книга спонукає читача більше співпереживати, вона живіша, дає можливість образно уявити героїв, передбачити їх вчинки відповідно до характерів. Режисер не завжди вловлює настрій письменника — справжнього батька твору.
Музична пауза — музика з кінофільму за твором О. Дюма «Д'Артаньян і три мушкетери».
8. У нашій бібліотеці — багато книг. Вони — «духовний заповіт одного покоління іншому» [Герцен]. Як і люди, вони народжуються, живуть, старіють. Як і люди, часом потребують лікування. Учні школи [називаю] полікували, підклеїли книги у бібліотеці, перевірили стан зберігання підручників школярами, допомогли деяким учням поновити їх вигляд.
(Бібліотекар дякує учням).
— На святі багато гостей. Та найпочесніші — книги. (Огляд новинок дитячої літератури; книги, удостоєні премій за останні 2—3 роки).
— До нас завітали і книги-пенсіонери, яким по 20—30 років, але вони в хорошому стані. Одна — зовсім старенька [з 1930 року]. А ще хворі книги, яким по 2—3 роки — вони потрапляли до рук діток, які понівечили їх. Про що могли б розповісти ці книги? (Розповідь учня від імені 1 -ї особи — книги, скарга).
Книжка скаржилась Мар'яні:
— Я у тебе не в пошані.
Звідкіля це на мені плями сині та масні?
Подивися, от сторінка:
намальована хатинка, під хатинкою — маля,
і написано: «Це я».
А за дві сторінки далі —
різні звірі небувалі:
сині, жовті та рябі,
І що не снилися тобі.
Люди кажуть: — Ой, чия ти?!
І Як тебе тепер читати?
Скільки ми читали книг,
а не бачили таких!
— Кожен з нас повинен шанувати книгу.
     (Про бережливість — і в Конституції України є стаття (ст. 16), а також сказано в учнівських правилах).
Шануючи книгу, ми шануємо і працю тих людей, шо трудяться над її створенням. А ще продовжуємо життя лісу.
А зараз — вікторина (з питаннями діти ознайомились заздалегідь).
1. Які видавництва друкують книги (в тому числі підручники) для українських шкіл? («Перун», «Вежа»,«Освіта», Альфа», «Фенікс»...).
2. Як називався ваш перший підручник? Хто з вас його зберіг?
Коли був надрукований перший російський, український буквар? (1574 рік — буквар І. Федорова; рос. — 1634 р., автови Петро Бурцев і Роман Мстиславець. На титульній сторінці був зображений вчитель, що б'є палицею учня).
3. Як називався Всесоюзний огляд-конкурс по збереженню підручників? («Живи, книго!»).
5. Які правила поводження з книгою ви повині знати?
(Переможець вікторини отримує приз — книгу).
    Висновки.
— Справжню книгу замінити не може ніщо, бо вона є суттєвою часткою людської душі.
Сучасники Пушкіна свідчили, що коли поет після дуелі прощався з усім найдорожчим, що було в його житті, погляд його звернувся до полиць з улюбленими книгами.
«Прощайте, друзья!» — сказав він, і цими словами найглибше було висловлено те, чим для людини є книга.
«Книга, — писав Герцен, — це духовний заповіт одного покоління другому... Все життя людства послідовно осідало в книгах: племена, люди, держави зникали, а книга залишалась. Вона росла разом з людством, в ній кристалізувались усі учіння, потрясаючі уми, і усі страсті, потрясаючі серця; в ній записана та велична автобіографія, яка називається всесвітньою історією». А історію не знати не можна. Значить, не можна не знати справжньої ціни книги.
  

ІГРИ НА ЗВАННЯ «КРАЩИЙ ЗНАВЕЦЬ ЛІТЕРАТУРИ»
для учнів різного віку

Гра «Літературний атракціон»
Ведучий називає прізвище письменника. А гравці повинні назвати його твір. Той, хто назве першим, той стає ведучим.

Гра «Література і числа»
Є літературні твори, до назви яких входять числа. У кожного з гравців – аркуш паперу і олівець. Хто за 2-3 хвилини напише найбільше таких назв
творів – той виграє.

Гра «Література і музика»
Керівник пропонує гравцям пригадати літературні твори, на які написана музика.
Виграє той, хто назве найбільше творів.

Гра «Літератори»
Гравці сідають у коло. Керівник дає тему оповідання. Один з гравців починає оповідати на цю тему, доходить до цікавого моменту і, не закінчивши фрази, замовкає.
Гравець, який сидить справа, продовжує оповідання і, сказавши кілька фраз, пропонує продовжувати своєму сусідові і т.д.
Оповідання виходить дуже веселе, повне несподіваних пригод, з невідомим для всіх закінченням.
Виграє той, чия частина оповідання буде найкращою.










Немає коментарів:

Дописати коментар