Тема: Довідковий апарат книги
Мета:
ознайомити учнів із довідковим апаратом книги, розвивати в них вміння користуватися книгою та
виховувати любов до читання.
Розповідь
бібліотекаря:
Щоб розпочати роботу з книгою, спочатку треба
ознайомитись з нею.
Це дасть загальне уявлення про основну тему та
ідею книги, особливості викладу матеріалу і стиль.
Ознайомлення з книгою слід розпочинати з титульної
сторінки, на якій вказане прізвище автора, назва книги , для якого віку вона
призначена, коли вийшла з друку і в якому місті та яке видавництво її
друкувало.
Читачеві, який багато читає, про авторитетність
книги чимало може сказати прізвище її автора тому, що є багато письменників,
які завойовують своїми творами любов і визнання читачів. Думка про якість книги
не відомого раніше автора складається вже в процесі роботи над нею. Є й такі книги,
що створюються великими колективами людей, у них вказують прізвища тих , хто їх
впорядкував чи редагував.
Титульна сторінка Т– це дуже важлива частина книги,
бо містить основні відомості про книгу.
Та ще крім титульної сторінки треба ознайомитися з
апаратом книги.
Апарат
книги – це науково-довідкові
матеріали , що автор, упорядник чи редактор книги додають, щоб дати інформацію
читачам про зміст і структуру книги, пояснити важкі для сприйняття місця,
охарактеризувати описані події й осіб , вказати використану літературу тощо.
Складники апарату книги – це анотація, передмова,
вступна стаття, примітки й коментарі, словник важкозрозумілих слів, післямова, біографічна
довідка про автора, покажчик, список літератури, резюме, зміст, друкарське
оформлення, ілюстрації, схеми і таблиці.
Інформація,
яка здобувається при ознайомленні з титульною сторінкою книги, доповнюється
анотацією, розміщеною на звороті титульної сторінки.
Анотація
– це коротка характеристика
книги. Вона дає коротку, але вичерпну відповідь на питання про зміст книги. В
анотаціях до художніх творів іноді бувають стислі відомості про автора книги.
Упорядники, редактори, перекладачі або автори
пишуть передмови до книги. У них характеризують історичні обставини і факти
особистого життя автора, що спонукали до написання книги.
Подібну до передмови роль відіграє в книжці вступна стаття. ЇЇ завдання –
підготувати читача до зрозуміння та засвоєння матеріалу. Буває так, що замість
передмови в кінці книги розміщують післямову, яку пише упорядник , перекладач,
редактор чи сам автор. Післямова за
змістом схожа на передмову, її завдання – дати відповіді на запитання, що
виникають під час читання, доповнити й показати значення книги в нашому житті.
Резюме
іноді подається у наукових збірках в кінці кожної праці – це стислий висновок,
перелік її основних положень.
Ще в кінці
книги іноді вміщують коментарі. Це
слово латинського походження – це додаткові про описані в книзі події,
історичних діячів і митців. Коментарі діляться на: історико-літературні,
текстологічні, реальні і лінгвістичні, тобто мовні.
Реальні
коментарі – фактичні довідки про час і місце описаних автором подій, дають
пояснення про згаданих людей чи організації.
Лінгвістичний коментар – це переклад вжитих
автором іноземних слів, тлумачення малозрозумілих чи застарілих висловів. Він
подається в кінці сторінки під основним текстом чи в кінці книги.
Цінний
довідковий матеріал – це авторські і редакційні примітки. Авторські примітки іноді становлять нерозривну частину
тексту. Редакційні характеризують різні події, довідки про з’їзди, конференції,
наради. Примітки розміщують або в кінці твору, або внизу сторінок як виноски.
Ще книги
мають такі елементи, які допомагають читачеві зорієнтуватись у їхньому змісті,
допомагають швидко знайти потрібні відомості. Це зміст та різні покажчики
книги.
Зорієнтуватися в матеріалах, вміщених у книзі
та знаходити потрібні розділи найкраще допоможе „зміст”. Зміст розташований у
кінці книги, а іноді на її початку.
Зміст – короткий ( простий ) план твору, він розкриває
основну суть книги.
Деякі книги мають допоміжні покажчики, з їхньою допомогою легше зорієнтуватись у тексті книги.
Є алфавітні
покажчики, вони бувають у збірках віршів, коли в них багато творів.
Предметні
покажчики орієнтують у термінах і поняттях, ужитих у книзі. У предметнім
покажчику в алфавітному порядку дається перелік всіх предметів, понять та
термінів, про які йдеться у книзі. Це допомагає швидко знайти відповіді на
важливі чи потрібні питання.
Іменні покажчики уміщують у зібраннях творів,
збірниках, монографічних дослідженнях. Вони допомагають знайти сторінки, на
яких розповідається про певних людей, іноді в них наводяться їхні імена, дати життя
та важливі факти біографії.
Ще бувають покажчики географічних назв,
періодичних видань, ілюстрацій тощо.
В
підручниках і книгах на суспільно-політичні теми часто подаються списки
літератури – це перелік основних чи рекомендованих для вивчення праць, які
поглиблюють знання. їх використовують при підготовці рефератів, курсових та
дипломних робіт.
В книгах
велике значення відіграють ілюстрації, малюнки, фотографії, креслення та карти,
вони добре доповнюють зміст. Зустрічаються книги майже повністю ілюстровані.
Наприклад, у нашій країні велика увага приділяється ілюструванню книг, над цим
працюють найкращі художники.
Закріплення
вивченого матеріалу:
1. Де розміщена титульна сторінка і що на ній
вказують?
2. Що таке анотація?
3. Для чого в книзі потрібні коментарі?
4. Які покажчики ви запам’ятали?
Домашнє
завдання.
Напишіть
анотацію на щойно прочитану книгу.

Немає коментарів:
Дописати коментар